Pe 16 decembrie 1989, regimul comunist încerca să suprime un disident care se opunea principiilor și valorilor promovate de planul guvernamental de sistematizare rurală, care includea și demolarea multor sate românești. Acest eveniment a declanșat revoluția care a pus capăt unei perioade de opresiune și abuzuri, denumită de noi „perioada îndobitocirii naționale”.

După revoluție, promisiunile de reformă, inclusiv în educație, s-au concentrat, cel puțin la nivel declarativ și legislativ, pe dezvoltarea liberă a individului, formarea unor persoane independente și creative și promovarea meritocrației.

Realitatea actuală arată însă că politizarea excesivă și diletantismul încă domină sistemul educațional românesc, periclitând viitorul generațiilor viitoare.

Managementul educațional și politizarea excesivă a sistemului de învățământ.

Deși la nivel teoretic avem legi și reglementări care susțin meritocrația, în practică, numirile politice continuă să fie norma, pervertind scopul principal al educației. De la ministrul educației până la inspectorii școlari, directorii de școli și, de multe ori, chiar și personalul nedidactic, numirile sau angajările se fac pe criterii politice, fără evaluări meritocratice reale. Concursurile pentru ocuparea posturilor de management sunt adesea influențate politic, comisiile fiind formate din persoane fără competențe relevante, favorizând candidații susținuți politic în detrimentul meritocrației.

Astfel, idealurile reformei educaționale au fost trădate. În locul unei educații axate pe dezvoltarea liberă și creativă a individului, pe meritocrație și profesionalism, sistemul educațional actual continuă să promoveze obediența politică și formarea în spiritul propagandei politice. Sunt promovate resurse umane selecționate pe criterii de apartenență politică, nu pe bază de competență, majoritatea fiind ulterior implicată în campaniile politicienilor.

Exemple concrete avem și în județele Gorj și Mehedinți, exemple ce ilustrează gravitatea abuzurilor din sistemul educațional. În Gorj, Antonela Țuhașu, directorul Școlii din Padeș, a fost demisă la presiunile primarului PSD, deși a obținut una dintre cele mai mari note la concursul de director. A fost înlocuită de un contracandidat care a picat concursul de două ori, dar era agreat și susținut de primarul PSD. În Mehedinți, un alt director, Felix Godeanu, directorul Școlii din Grozești, care a promovat concursul cu una dintre cele mai mari note la nivel județean, a fost demis pentru că a refuzat să comită ilegalități, la solicitarea inspectorului general și a primarului din Grozești, ambii membri PSD. Godeanu s-a opus angajărilor doar pe criterii politice, fiind înlocuit abuziv și ilegal cu o persoană fără competențe manageriale, numită fără concurs, titularizată neconstituțional, dar cu legături politice. Cel numit politic se pare că a devalizat bugetul școlii și a favorizat angajarea unor persoane fără a fi îndeplinite condițiile legale, reangajând pe fiica primarului din Grozești și angajând inclusiv pe cineva cu nota 3,30. De asemenea, cel angajat ilegal a fost implicat în campaniile primarilor din Drobeta Turnu Severin și Grozești, motiv pentru care, de foarte multe ori, lipsește de la școală în mod nemotivat.

Cazurile prezentate mai sus nu sunt izolate, acestea fiind răspândite la nivel național. Ele ilustrează un sistem profund corupt, în care interesele politice, de grup și personale prevalează asupra competenței și integrității profesionale. Profesorii și directorii care refuză să se conformeze acestui sistem nedrept sunt marginalizați sau eliminați, iar elevii, mai ales cei din mediul rural dezavantajat, suferă consecințele unui sistem educațional disfuncțional, fiind privați de roadele unei educații superioare, de calitate, care le-ar oferi un nivel de trai adecvat competențelor dobândite și muncii depuse.

Legalitatea angajării pe perioadă nedeterminată, în afara procedurilor legale, transparente și echidistante

Decidenților nu le-a fost de ajuns că au politizat întregul sistem și au ajuns să profesionalizeze diletantismul la nivel decizional. Prin Legea educației nr. 1/2011, s-a permis titularizarea neconstituțională a aproximativ 20.000 de cadre didactice prin aplicarea articolelor 253 și 93^1, subminând eforturile celor care promovează concursurile de titularizare pe primele locuri și favorizând politizarea și diletantismul la toate nivelurile sistemului educațional românesc. Astfel, sistemul educațional românesc a ajuns să înroleze foarte mulți membri de partid sau persoane neadecvate, care promovează doar interese de grup sau personale. Aceste persoane au ajuns să hărțuiască pe cei care și-au câștigat dreptul de a profesa în urma promovării, cu cele mai mari note, a concursurilor naționale și pe cei competenți.

Această situație perpetuează un cerc vicios de incompetență și corupție, afectând grav calitatea educației și încrederea în instituțiile de învățământ. Cadrele didactice competente și dedicate sunt de multe ori descurajate, iar elevii, mai ales cei proveniți din mediile dezavantajate sau din familii cu diverse probleme sociale, economice sau educaționale, sunt lipsiți de șansa de a beneficia de o educație de calitate și de o viață mai bună, conformă cu competențele și potențialul maxim pe care l-ar putea atinge dacă ar beneficia de o educație adecvată.

Impactul măsurilor neadecvate asupra calității educației

Fraudele și corupția din sistem, exemplificate prin cazurile concrete din județele Gorj și Mehedinți, precum și alte cazuri, din alte județe, pe care nu le-am amintit, reflectă gravitatea problemelor sistemului educațional românesc. De exemplu, în anul 2022, în județul Mehedinți, au fost descoperite sute de lucrări identice la examenul de BAC. La concursul de directori din anul 2021-2022, au fost descoperite multe fraude, relevante fiind încercările de a promova ilegal doi inspectori școlari din cadrul ISJ Mehedinți, care nu obținuseră, în mod real, punctajul minim de promovare, sau chiar cazul din județul Bihor, unde pentru modificarea răspunsurilor s-ar fi folosit „cerneală simpatică”.

De altfel, recent, în anul 2024, tot în județul Mehedinți, un director numit politic la CJRAE Mehedinți, foarte apropiat de inspectorul școlar general Alin Tomoescu, a fost prins în flagrant, primind mită suma de 5500 de lei. Aceste incidente sunt doar vârful icebergului, ilustrând un sistem educațional care a devenit un bastion al corupției și al incompetenței, un sistem care nu mai poate continua în acest fel și care necesită o reformă reală, deoarece astfel de practici subminează nu doar încrederea în educație, ci și fundamentul unei societăți democratice și prospere. Ele arată că, în loc să fie un motor al progresului și al dezvoltării, educația românească a devenit un teren fertil pentru abuzuri și ilegalități.

Sfidarea autorităților și a principiilor și valorilor democratice

Mai mult, chiar dacă au fost prinși în flagrant și există dovezi împotriva celor care au comis ilegalități evidente, mai ales la nivelul județului Mehedinți, aceștia speră că nu vor răspunde civil și penal pentru infracțiunile comise. Relevant este și mesajul sfidător al directoarei de la CJRAE Mehedinți, postat public pe pagina personală de Facebook, la data de 16 iunie 2023: „Lupul va fi mereu personajul negativ dacă lăsăm capra să spună povestea”, un mesaj care exprimă perfect inversarea valorilor educaționale autentice și a moralității în educație.

Așadar, domnișoara de la CJRAE Mehedinți, prinsă în flagrant primind mită, nu numai că nu regretă faptele, ci sfidează autoritățile, considerându-se o victimă a sistemului juridic (DNA) și neconștientizând gravitatea faptelor sale. Această atitudine reflectă o problemă profundă de etică și integritate în rândul celor care ar trebui să fie modele pentru elevi. Considerăm că mesajul acestei fraze este unul profund subversiv. Mesajul sugerează că, în opinia celor corupți, adevărul este relativ și că percepția poate fi manipulată pentru a servi intereselor partidului, celor personale sau de grup.

Aceasta este esența corupției și a cangrenei morale care subminează sistemul educațional românesc și, prin extensie, întreaga societate. Deci, dacă vor fi lăsați, „profesioniștii diletantismului educațional” vor încerca să rescrie și principiile și valorile democratice ale unei societăți sănătoase. Povestea „Capra cu trei iezi” riscă să fie spusă de lup, nu de povestitor sau de capră, personaj negativ care se vede pe sine drept eroul poveștii sau măcar un personaj cu circumstanțe atenuante, în timp ce capra devine „nemernica denunțătoare” care nu înțelege că lupul, prin faptele sale, îi face un bine, inclusiv prin acțiunea conform căreia „i-a păpat” pe cei doi copilași mai mari, care erau neascultători și care își meritau astfel soarta.

Considerăm că, pentru a proteja viitorul educației și al societății românești, este necesară implicarea tuturor actanților educaționali: profesori, elevi, părinți și societate civilă, precum și realizarea unei reforme reale, bazată pe meritocrație și profesionalism. Este necesară depolitizarea și decangrenarea urgentă a sistemului educațional, cel puțin la nivelul unităților și inspectoratelor școlare județene. Numai astfel putem spera la o educație care promovează integritatea și competența, nu corupția și mediocritatea și să sperăm că vom crea un sistem educațional adecvat unei societăți democratice autentice.

Educația nu poate continua să fie o unealtă a intereselor politice și personale, ci trebuie să redevină un pilon al dezvoltării sociale și economice, capabil să formeze generații de tineri pregătiți să construiască un viitor mai bun pentru propriile familii și pentru România.

lupul personajSursa capturii de ecran AICI.

Anonim

Mesajul de mai sus a fost transmis pe adresa redacției, pentru rubrica ,,Vocea Profesorului" sau pentru rubrica ,,Vocea Părintelui" și a fost publicat ca atare, reprezentând opinia personală a autorului. Redacția noastră nu-și asumă informațiile prezentate în mesajele publicate la această rubrică, pe care nu are posibilitatea de a le verifica. Oferim oportunitatea oricărui cadru didactic și oricărui părinte să se exprime liber, să publice o opinie, să povestească o experiență personală sau să semnaleze o situație, scriind la adresa de e-mail  Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. și specificând dacă dorește să semneze materialul, sau acesta să fie publicat sub anonimat. Vă mulțumim tuturor pentru implicare!