Psihologul Ana-Maria Zamfir a făcut declarații pentru DC News, trăgând un semnal de alarmă cu privire la presiunea excesivă pusă pe elevi în sistemul educațional românesc. Aceasta a vorbit despre impactul emoțional al notelor și despre cum abordarea actuală a evaluării influențează stima de sine a copiilor:

,,Sunt foarte mulți copii care, în momentul în care aud că se dă test, încep să plângă. Mi se pare exagerat. Testele sunt importante, dar nu ne decid soarta. De ce trebuie să plângă jumătate de clasă?

Sunt foarte mulți copii care pierd din cauză că nu se simt bine în acea zi. Este important ca ei să învețe să vorbească despre asta, dar și să găsească înțelegere din partea profesorilor.

Notele sunt importante, dar nu chiar atât de mult. Trebuie să privim dincolo de ele și să nu transformăm școala într-o vânătoare de note.

Dacă elevii ar avea posibilitatea să aleagă o parte din curriculă, ar fi mai motivați să învețe. Alegerea le-ar preda responsabilitatea de a se gândi la ceea ce vor. Dacă aleg prost, suportă consecințele. Dacă aleg bine, se bucură de asta. Așa se construiește o stimă de sine reală, bazată pe experiențe concrete, fie ele plăcute sau mai puțin plăcute.

Școala nu ar trebui să fie doar despre note. Este important să înțelegem că evaluările trebuie să fie un instrument, nu un scop în sine. Ceea ce contează cu adevărat este să creăm un mediu în care copiii să se dezvolte emoțional și intelectual în mod sănătos”, a concluzionat Ana-Maria Zamfir.