Oana Moșoiu este lector universitar, doctor în Științele Educației – Facultatea de Psihologie și Științele Educației, formator și expert în educație. Oana Moșoiu a scris despre cum ar trebui să fie școala:

,,Imaginea mea despre școală, până la clasa a 6-a, inclusiv. Fără note. Toți copiii scriu, citesc, vorbesc corect, stăpânesc calculul matematic și rezolvarea de probleme, au idei clare despre cum funcționează lumea și universul lor apropiat. Și eu aud zilele acestea tot mai multe cazuri de copii care trăiesc școala ca o dramă. Reală. Este absolut oribil ce le facem copiilor noștri."
a scris Oana Moșoiu pe facebook.

Mesajul Oanei Moșoiu vine ca un comentariu la postarea lui Alis Anagnostakis:

,,Copilul nostru a ajuns in clasa a treia fără să facă vreo temă sau să primească vreo notă. Scrie, citește, socotește, cântă, desenează, ascultă cărți - multe cărți. Primim în fiecare an un raport care ne arată că e la sau peste nivelul vârstei la toate materiile. Nu am discutat rezultate școlare cu ea niciodată.

Nu se compară cu alții pentru că nu e nimic de comparat. M-a întrebat recent ce înseamnă straight A student pentru că a auzit conceptul într-o carte. I s-a părut revoltător că cineva ar putea aștepta de la un copil să aibă 10 pe linie. Cum poți să înveți dacă nu greșești, mami?

A dat recent primul examen de evaluare națională pe curricullum-ul australian. 4 probe care au loc din doi în doi ani începând cu clasa a 3-a și până la liceu și sunt menite să ajute copiii și școala să verifice dacă progresul lor este la nivelul așteptat pentru vârsta lor. Rezultatele sunt confidențiale - au acces la ele doar părinții și școala - niciun copil nu știe cât a luat altul.

Am primit un mail cu câteva săptămâni înainte în care ni se povestea în limbaj simplu și informal care este intenția acestui examen, eram încurajați să nu punem nicio presiune pe copii pentru că rolul examenului este să îi ajute să descopere ce puncte tari au și unde mai au de lucrat, nu să îi judece. Ni se dădea acces la exemple de întrebări pe o platformă online colorată și veselă, ca un joc. Întrebările erau dinamice- un copil care răspunde corect primește apoi automat o întrebare mai grea, pentru a verifica care este limita superioară a cunoștințelor lui- care pot fi peste nivelul așteptat (și asta e o informație utilă pentru învățători și profesori, care pot apoi să ofere acelui copil provocări suplimentare, care să-l țină motivat).

Nici n-am știut exact în ce zile aveau loc probele- pentru că au fost organizate în timpul orelor normale de program, ca o alta activitate pentru copii și n-am primit notificări suplimentare. Edna venea de la școală și ne povestea ce fun a fost proba de scriere liberă unde au fost invitați să creeze o poveste și cum s-a bucurat că a răspuns corect la toate întrebările de spelling - și abia atunci ne dădeam seama că a dat un examen. Ea nu-l numea așa. Era doar o provocare intelectuală.

Acum, la final de semestru am avut întâlnire cu învățătoarea. Am întrebat-o dacă e ceva ce am mai putea face ca să o susținem pe Edna, care anul viitor trece în ciclul următor Montessori (9-11 ani). Mi-a spus: Just keep encouraging her to be herself and never let anyone dim her light.

Acum m-a văzut scriind această postare și m-a certat că întârzii la ritualul nostru de citit împreună seara. I-am povestit că scriu asta pentru că tocmai am citit mai devreme povestea unei mame al cărei copil de ciclu primar are o învățătoare care critică greșelile copiilor în fața clasei. A fost siderată.

Am întrebat-o ce înseamnă pentru ea școala. Mi-a spus: Basically a place where I have fun. Și a adăugat - declare my copyright on this sentence when you post it! Asta pentru că tocmai discutasem azi ce înseamnă proprietate intelectuală și de ce e important să o respectăm.

Se poate și altfel. Chiar se poate!"

Alis Anagnostakis este trainer, executive coach și expert in cultură organizațională. In ultimii 13 ani, a livrat workshop-uri pentru mii de manageri din marile companii multinaționale și sesiuni de coaching individual pentru zeci de clienți. In 2011, a fondat Mind Learners, o companie de training și coaching specializată, care integrează neuroștiința in programe de leadership, cu scopul de a-i sprijini pe leaderi să dezvolte o abordare bazată pe auto-cunoaștere și conștientizare.