Predau în sistemul de stat școlar german din 2022, sunt profesor de engleză, franceză, germană, sunt și diriginta unei clase a șaptea. Anul trecut am predat la două școli în paralel, iar regulile privind folosirea telefonului mobil au fost și sunt la fel în ambele școli. Ceea ce relatez vine doar din experiența personală acumulată până în prezent.
Abordez tema sub această formă, deoarece mi se pare foarte important să ne gândim la soluții înainte de a ne confrunta cu problemele, să le avem în minte și să ne pregătim copiii, învățându-i preventiv cum să reacționeze în astfel de situații, care după părerea mea, au loc destul de des și despre care s-a discutat mai mult în ultima vreme, din cauza unor incidente grave care au avut loc la o școală din București, unde un copil a fost abuzat de două ori în toaletă.
Cum să încep acest articol? Să mă apuc de marea analiză a sistemului de învățământ care nu asigură bunăstarea profesorului și nici a elevului? Aș putea să scriu o mulțime de lucruri despre cât de slab este, despre lacunele strategiilor de aplicare a normelor sale, despre permisivitatea greșit aplicată, despre dascăli umiliți și intimidați, despre o libertate a exprimării prost înțeleasă.
Evaluarea digitalizată a lucrărilor din cadrul simulărilor examenelor naționale reprezintă un pas înainte pentru sistemul de învățământ. Scanarea lucrărilor, încarcarea lor pe platformă s-au desfășurat fără mari dificultăți. Evaluarea acestora este, de asemenea, mult mai facilă.
Predarea este una dintre cele trei mari componente ale procesului de învățământ alături de învățare și evaluare. Predarea este complexă, reunește caracteristici ce țin de disciplină cu cele ce țin de stilul didactic al profesorului. Predarea este, la rândul ei, un proces în sine, un proces amplu și important în întregul demers de receptare a conținuturilor de către elev.
Îmi amintesc primii ani de școală. Îmi văd profesorii, pe fiecare în parte, intrând în clasă, cu catalogul în brațe. Parcă ar fi o veșnicie de atunci, dar sunt doar câțiva ani, ani în care totul pare că s-a schimbat brusc, dar nu în bine, ci în mai rău, în foarte rău. Știu că salutam și mă ridicam în picioare când îi întâmpinam la ore, și nu făceam asta din frică, ci fiindcă așa simțeam, educația primită ne ghida simțurile, nu reacționam impulsiv, aveam o limită.
Profesorii spun că de vină sunt părinții, pentru că în ziua de azi nu-și mai educă acasă copiii, iar aceștia sunt lipsiți de respect și bun-simț. Au alte preocupări, prea mult timp liber, prea multă activitate online, nu iau în serios școala și de aici apar rezultatele slabe la testări precum simularea pentru Evaluarea Națională. Că actualii elevi sunt din ce în ce mai slabi și că nu ai de multe ori cu cine să lucrezi.
Percepția noastră asupra lucrurilor pentru care nu am depus suficient efort ca să le cunoaștem suficient de bine poate fi înșelătoare și de multe ori mi-am confirmat-o. Uneori, motivația cognitivă e mai puternică decât responsabilitatea asumării expunerii unei informații, suntem entuziasmați să interpretăm pe baza a ceea ce se observă cu ușurință, fără a lua în calcul că anumite lucruri sunt mai complexe decât am crede și stau ascunse dincolo de aparențele atent îngrijite.
TikTok este o platformă socială chinezească, lansată la data de 20 septembrie 2016 sub numele de musical.ly. Scopul său este de a partaja conținuturile video. Prin intermediul aplicației, utilizatorii (numiți TikTokers) pot crea clipuri scurte de diferite lungimi și pot schimba viteza de redare, pot adăuga filtre, efecte speciale și sunete videoclipurilor pe care le realizează. TikTok ia amploare în rândul generațiilor tinere, fiind un instrument de socializare des folosit mai ales pentru copii și adolescenți.
Într-o lume în care copiii sunt bombardați cu informații din diverse surse, distincția dintre influențele pozitive și cele negative poate fi, adesea, o provocare. Rețele sociale, știrile și conținutul digital îi expune pe copii la o multitudine de narațiuni, care nu sunt întotdeauna aliniate cu valorile noastre. În calitate de părinți, devine responsabilitatea noastră să ne asigurăm de faptul că, copiii noștri sunt expuși inclusiv la modele care întruchipează calitățile pe care dorim să le insuflăm.
Suntem un portal unic din domeniul educației. Integru, fără finanțare și fără interese politice, gestionat de un grup de profesori și specialiști din educație care se implică voluntar. Susținem educația prin lectură, dreptul la libera exprimare și promovarea exemplelor pozitive din educație, publicând gratuit articole, opinii și comunicate de presă. Dacă doriți să susțineți proiectul nostru, o puteți face printr-un gest simplu, donând o sumă simbolică. Mulțumim!
Conținutul și designului www.educațieprinlectură.ro cum ar fi textul, grafica, logo-urile, butoanele, imaginile, clipurile audio/video, bazele de date și software-ul, este proprietatea Societății sau a furnizorilor săi și nu poate fi utilizat fără acordul Societății, care poate fi solicitat la office@educațieprinlectură.ro