La începutul pandemiei de Coronavirus școlile au fost forțate să intre brusc în sistemul online, pentru siguranța copiilor și a profesorilor. Fără un sistem bine pus la punct, fiecare profesor s-a descurcat cum a știut mai bine. Procesul a fost foarte dificil, având în vedere că în țara noastră mulți copii nu aveau acces la internet și nici dispozitivele necesare conectării online - tablete, telefoane inteligente.
Cadrele didactice din România nu au primit o perioadă lungă de timp detalii clare despre o procedură unitară pentru sistemul de școală online, iar oficialii de la vârful ministerului nu sau pus de acord asupra cerințelor impuse.
Totuși, în alte țări, sistemul de învățământ online funcționează eficient ca alternativă la cel cu prezență fizică. Experiența lor poate fi de un real folos pentru ca noi să ne adaptăm mai ușor situației.
Iată de exemplu câteva sfaturi de la colegii noștri, profesori din Anglia, unde învățământul online funcționează în paralel cu cel tradițional de zeci de ani, foarte eficient:
* Simplitatea predării este esențială. Resursele oferite elevilor trebuie să poate fi accesate ușor, iar cerințele clare. Profesorul se poate gândi fie la resurse pe care copilul le poate găsi cu ușurință în casă, cum ar fi: pahar, hârtie, mălai, boabe de fasole etc. Aceste elemente simple pot fi utilizate pentru multe materii, cu puțină imaginație, de la matematică la geografie.
Sistemul online are și avantajul de a dispune instantaneu de resursele gratuite de pe youtube și alte canale. Profesorul își poate face o atentă prospectare înainte de ore și poate oferi copiilor direct linkurile unde aceștia pot găsi materiale scrise sau filmulețe despre subiectele din programă.
* Organizarea unui program aerisit, dar bine stabilit și cu termene clare pentru învățare, transmiterea temelor, sau realizarea proiectelor. Copilul nu trebuie să fie forțat să rămână în fața ecranului o perioadă lungă de timp. Poate fi obositor atât pentru ochi cât și din punct de vedere fizic și psihic. Este mai bine să existe o intensitate a predării și a interacțiunilor virtuale de o durată mai scurtă față de ora clasică, apoi copilul să se poată bucura de o pauză. Orele din clasă de 50 de minute sunt mai puțin obositoare decât cele virtuale, mai ales pentru că elevii interacționează fizic.
* Folosirea tehnologiei pentru contacte periodice similare cu cele din clasa, din punct de vedere al socializării: videoconferințe, lecții cu toată clasa, pe zoom, dezbateri colective. Cu alte cuvinte, tehnologia nu trebuie utilizată doar pentru predare și evaluare. Se pot organiza și clase de socializare, cercuri de lectură, cor online, activități recreative, discuții libere.
Experiența din alte țări a relevat faptul că ele sunt foarte importante pentru învățare în general și aerisesc cumva orarul online pe care o clasă îl urmează. De asemenea, au rolul benefic de a consolida relațiile dintre elevi și pe cele dintre elevi și profesori.