Prof. Miriam Mircea
Prof. Miriam Mircea
Predau în sistemul de stat școlar german din 2022, sunt profesor de engleză, franceză, germană, sunt și diriginta unei clase a șaptea. Anul trecut am predat la două școli în paralel, iar regulile privind folosirea telefonului mobil au fost și sunt la fel în ambele școli. Ceea ce relatez vine doar din experiența personală acumulată până în prezent.

Situația din Germania este, cel puțin aparent, foarte diferită de cea din România: nu există o lege care să interzică pe plan național utilizarea mobilelor la școală, căci aceasta ar contrasta cu alte legi, drepturi și libertăți ale cetățenilor și rezidenților țării.

Până de curând, interzicerea telefoanelor mobile la ore și în incinta școlii era practicată doar în Bavaria.

De câțiva ani, această regulă internă este aprobată și adoptată de tot mai multe școli germane. Ce e drept, regulamentul intern depinde de fiecare instituție în parte: direcțiunea stabilește regulamentul, iar profesorii sunt datori să îl respecte, să îl explice elevilor și să îl pună în practică. Regulamentul trebuie respectat atât de și mai ales de profesori și apoi și de elevi în egală măsură. Cazurile de urgență sunt excepțiile de la regulă.

Există un motiv extraordinar de puternic pentru care se decide ca telefonul mobil este "persona non grata" metaforic vorbind: având în vedere ca Germania este printre țările cu trista statistică de 1 din 6 copii și adolescenți abuzați online, se lucrează intens la limitarea timpului petrecut în fața ecranului atunci când ei se află la școală.

Acum câteva săptămâni, tocmai din cauza acestei reguli, care este strictă în contextul în care marea majoritate a copiilor și adolescenților sunt dependenți de telefonul mobil, concret de anumite jocuri și de social media, am asistat și a trebuit să fiu implicată într-un incident foarte urât și agresiv, despre care nu pot și nu doresc să dau detalii.

Ceea ce pot declara este că anumite colege și cu mine am avut de-a face cu o răbufnire peste măsură de violentă a unei eleve, pe care am reușit doar eu să o calmez și să o pot ajuta puțin să își revină înainte să vină tatăl ei și să o ducă acasă. Cauza nu a fost în exclusivitate telefonul mobil, însă o înșiruire de factori care au împins-o peste acea margine proverbială și au dus-o să trăiască totul la extrem, până la epuizarea fizică și mentală a ei și a mea.

Ca profesori, putem face și întreprinde foarte puțin în Germania, de aceea consider de datoria mea să relatez, măcar preventiv, despre asemenea incidente în speranța că cineva, undeva, cândva va înțelege ceea ce doresc să transmit.

Miriam Mircea