Sunt părinți care doresc ca notele copilului să fie mereu maxime. Reacția lor la o notă mai mică poate fi dramatică. Este important de reținut că nota reprezintă o evaluare punctuală, dintr-o anumită etapă și nu definește ansamblul de abilități ale copilului și capacitatea sa cognitivă. Reacțiile părintelui la o notă mică pot avea un impact semnificativ asupra copilului și a modului în care acesta percepe învățarea. Este important ca părinții să abordeze situația într-un mod calm, sprijinitor și constructiv.

Iată câteva sugestii despre cum ar fi bine să reacționeze părintele când copilul ia o notă mică:

1. Cu calm. Reacțiile impulsive trebuie să fie evitate. De asemenea, nu este indicat ca dezamăgirea să fie exprimată în mod exagerat. Un ton empatic este mai benefic pentru copil decât reproșuri dure în astfel de momente. Jignirile trebuie să fie excluse și înlocuite cu explicații oferite copilului despre cum îl pot afecta pe viitor mai multe note mici, o medie mică sau o notă mică obținută la un examen, astfel încât el să realizeze și să înțeleagă urmările pe termen lung. Acest lucru îi va dezvolta motivația de a trata școala cu responsabilitate.

2. Cu disponibilitatea de a asculta copilul. Înainte de a face comentarii, este important de aflat ce are de spus copilul despre rezultatul său. Poate avea motive sau perspective pe care părintele nu le cunoaște.

3. Constructiv. Adică, în loc de presupunerea că a luat o nota mică din lipsa de efort, copilul poate fi întrebat dacă a întâmpinat dificultăți în a înțelege materia sau daca există altceva care l-a afectat.

4. Cu sprijin emoțional oferit necondiționat. Copilul are nevoie să știe că iubirea părintelui pentru el nu este condiționată de note și că va primi sprijin pentru a recupera lipsurile. Este bine să înțeleagă cu această ocazie că eșecurile sunt oportunități de învățare.

5. Cu accent pe soluții. Împreună cu copilul, părintele poate identifica strategii pentru a îmbunătăți rezultatele. Poate fi vorba de ore suplimentare de studiu acasă sau alte metode de învățare adaptate situației.

6. Fără multă critică negativă inutilă. Comentariile negative sau critica trebuie să fie limitate. În schimb, copilul poate fi încurajat să se străduiască mai bine, și să înțeleagă că este normal să întâmpine dificultăți, dar că cel mai important este cum le depășește.

7. Fără comparații dureroase cu alți copii. Fie ei prieteni, colegi sau frații. Fiecare copil are propriul ritm și propriile abilitați, iar comparațiile pot afecta negativ stima de sine a copilului, pe termen lung.

8. Colaborând cu profesorii. Aceștia nu trebuie să fie criticați în fața copilului că au pus nota mică, de parcă ar fi vina lor. În schimb, părinții pot avea o comunicare cu profesorii pentru a înțelege mai bine motivele notei mici și pentru a primi sfaturi despre cum să-și sprijine mai eficient copilul acasă.

9. Promovând o atitudine pozitivă față de învățare. Părintele poate discuta despre procesul de învățare, încurajându-l pe copil să pună întrebări pentru a înțelege cu adevărat lecția, să exploreze subiectele și să își dezvolte abilitățile, mai degrabă decât să se concentreze exclusiv pe rezultatele notelor.

10. Având așteptări realiste în legătură cu rezultatele școlare ale copilului. În loc de a pune accentul pe note, părintele poate încuraja efortul și perseverența copilului pentru a deveni mai bun, indiferent de rezultate.

Este important să înțelegem că fiecare copil este diferit și unic, iar abordarea potrivită poate varia în funcție de personalitatea, nevoile și circumstanțele fiecăruia.