Nu știu cum se întâmplă, dar de fiecare dată când apare vreun ,,curent" problematic pentru educația copiilor se răspândește rapid și silențios, ca o ceață invizibilă pentru adulți, în care plutesc doar copiii, parcă amețiți de o vrajă inexplicabilă. Vreau să vă scriu despre cel mai nou personaj, absolut mizerabil și la propriu și la figurat, despre care am aflat accidental într-o perioadă scurtă de timp, din mai multe surse.

În pragul Sărbătorilor, îmi arată cineva întâmplător scrisorica unui puști simpatic foc, în vârstă de 7 ani, în care-i povestea Moșului ce și-ar dori să primească. Cel mai dorit lucru era o jucărie ,,Skibidi", iar copilul argumenta că ,,este preferatul meu, pentru că e cel mai tare și cel mai distractiv!". Ne-am minunat noi de scrisul frumos, de desenul realizat cu talent chiar de autorul scrisorii și mie personal nu mi-a atras atenția în niciun fel denumirea jucăriei, nefiind implicată în ,,rezolvarea" misiunii din seara magică a Ajunului.

Cam în aceeași perioadă, aud din nou numele acestui personaj, pe când stăteam la coadă să-mi plătesc internetul. În fața mea o doamnă cu două fetițe gemene care nu mai aveau răbdare și pe care le înțelegeam perfect. Se împingeau ușor cu palmele și una dintre ele spunea ceva care începea cu ,,Skibidibidibidi... te provoc!", apoi râdeau împreună și-și spuneau ceva la ureche. Nimic ieșit din comun.

Înainte de Crăciun, am vorbit la telefon cu o fostă colegă, în prezent învățătoare și după ce am povestit noi diverse, zice: ,,Nu mai pot acum cu porcăria asta de Skibidi Toilet. Parcă au înnebunit toți copiii. Se manifestă urât de tot! Anul trecut nu mi-au făcut asemenea probleme, îți spun, e o influență nasoală de tot!". Am tot zis că o să caut să văd și eu ce găselniță a mai apărut, dar am uitat, cu toată agitația perioadei de final de an.

Pe 28 decembrie, văd o postare de-a lui Octav Ungureanu pe pagina Scc.comics, ilustratorul cu care am colaborat pentru toate cărțile mele, un super artist și om, tată de fetiță superbă, care merge periodic în școli pentru a desfășura ateliere creative cu elevi din ciclul primar și nu numai. Spunea așa: ,,ORIPILAT e puțin spus! Dezgustat peste măsură și la un pas de depresie!!! Am descoperit astăzi ce înseamnă Skibidi Toilet! Personajul pe care foarte mulți copii începând cu vârste de 5-6 ani insistau să îl desenăm împreună iar eu ca un bătrân netiktokist credeam că e doar vreun personaj din Minecraft sau cine știe ce alt joc... ei bine nu, e un întreg serial FOARTE POPULAR de animații, daca le pot spune așa... vă rog eu faceți un efort și dați click pe link-ul din comentarii! O să regretați instant! Ce Bugs Bunny?!? Ce Droopy sau Dexter?! La așa ceva se uită astăzi hoardele de copii crescuți de tablete! PĂRINȚI, vă rog eu foooarte foarte insistent, dacă odraslele voastre se uită la așa ceva, mai bine dați-i spre adopție, pentru că ați eșuat lamentabil permițând expunerea unui creier mic la asemenea... monstruozități, că nici nu am cuvinte!!!"
Era cu poze. Urâte rău!

Îmi amintesc bineînțeles instantaneu de întâmplările relatate mai sus și-mi dau seama că într-adevăr, personajul pare foarte cunoscut în rândul copiilor. Pozele din postare arătau dezgustător. Un cap ce pare al cuiva care a fost cândva viu, animat, care iese dintr-un vas mizerabil de toaletă, încercănat, cu o privire încruntată și dubioasă, cu un rânjet bolnav.



Îmi vine ideea să abordez una bucată copil ce-mi aparține, cu care comunic foarte mult și foarte bine, dar niciodată nu am vorbit despre acest personaj. Și-mi încerc norocul: 

- Ai auzit cumva de un personaj Skibidi?
- Normal! (Sunt surprinsă, dar nu-i arăt!)
- Îți place serialul? (Întreb cât mai senină posibil)
- Nu, nici mie, nici lui Luca și nici Joanei (Slavă Domnului! Răsuflu ușurată!). De aceea ne-am certat cu Matei și Radu, lor le place mult, se uită tot timpul. Vor să ne uităm și noi, dar nouă nu ne place.
- De ce nu vă place?
- Pentru că este o porcărie, uite vino să-ți arăt. Nici măcar grafica nu e de calitate, sunt niște personaje urâte și stupide, care spun și fac chestii la fel de stupide. (Am dansat dansul bucuriei în gând!).

Bineînțeles că discuția s-a întins, l-am încurajat să-mi povestească tot ce știe despre serial, despre prietenii lui care se uită, am analizat împreună ,,producția" și l-am lăsat să înțeleagă că sunt mândră de alegerea lui și de faptul că nu s-a lăsat influențat să urmărească ceva atât de lipsit de orice fel de conținut de calitate.

Îmi dau seama cât de cunoscut și de succes este personajul în România, printre copiii noștri. Și cum e de-ajuns să-l privești ca să-ți dai seama ce influență poate avea, am dorit să aflu mai multe despre acest nou ,,curent".

skibidi animatie serie

Caut și aflu că este un serial, mai exact o serie animată publicată pe Youtube. Acolo îl vizionează copiii, dar clipurile se răspândesc și pe alte platforme. Canalul este denumit sugestiv „DaFuq!?Boom!”. Se pare că geniul care a creat așa ceva se numește Alexey Gerasimov.

Serialul urmărește un război fictiv între toalete cu cap uman și personaje umanoide cu dispozitive electronice pentru capete, imitând ocazional și peronalități celebre, cum ar fi Joe Biden. Mesajele sunt care mai de care mai manipulatoare, în opinia mea personală, sub umbrela unui așa zis umor. Toaletele Skibidi și liderul lor, G-Man, amenință omenirea. Două tipuri de umanoizi, cameramani și vorbitori, formează o alianță împotriva toaletelor. Fiecare are unul de felul său, care este mult mai mare decât restul, numit „titani”. Un parazit de toaletă infectează Titanul Vorbitor, ducând la victime. Mai târziu în serial, umanoizii cu cap TV și titanul lor sunt introduși, iar cu ajutorul lor, titanul difuzorului este eliberat de controlul minții. Serialul conține referiri la jocuri video, ceea ce-l face și mai atrăgător pentru copii. Replicile sunt stupide, iar din punctul meu de vedere emană și multă agresivitate, de tot felul.

De când primul scurt scurt a fost postat în februarie 2023, Skibidi Toilet a devenit viral ca meme pe diverse platforme de social media, în special printre tinerii generației Alpha. Respectiv copiii născuți începând cu anul 2010. 

În noiembrie 2023, videoclipurile YouTube asociate cu Skibidi Toilet au acumulat peste 65 de miliarde de vizualizări, în timp ce pe platforma de socializare TikTok, hashtagul „Skibidi Toilet” este în tendințe și cuprinde 15,3 miliarde de vizualizări. Până în decembrie, canalul „DaFuq!?Boom!” strânsese 37 de milioane de abonați, înregistrând o creștere atât de rapidă, încât, uneori, le depășise pe cele ale MrBeast, al doilea canal ca abonament al YouTube. Seria și-a găsit drumul în meme-urile de pe internet și videoclipurile Instagram. Washington Post a mers până la a-l numi „cel mai mare fenomen online al anului”.

Conform clasamentului Tubefilter, până la sfârșitul lunii aprilie 2023, „DaFuq!?Boom!” a intrat în cele mai vizionate cincizeci de canale YouTube din Statele Unite, pe locul 33. Până în iunie, canalul a atins un reper de cinci miliarde de vizionări, devenind cel mai vizionat canal YouTube din SUA în acea lună.

Yahoo In The Know a comparat stilul de animație cu cel al unui joc mobil, descriindu-l ca având „mișcări agitate și expresii faciale exagerate”. Revista de stil de viață Dazed a caracterizat Toaleta Skibidi drept „frenetică, imprevizibilă și uneori cu adevărat neliniștitoare”.

Fenomenul a luat amploare și în alte țări, iar copiii care sunt fani se poartă ciudat, urmând diverse provocări prostești

Mai multe site-uri web pentru părinți și ziare indoneziene au susținut că violența și imaginile bizare ale Toaletei Skibidi ar putea avea un efect dăunător pentru copiii mici, denumind-o „Sindromul Toaletei Skibidi”. Videoclipurile virale au apărut în cazul în care copiii stau în diferite containere și imită toaletele. 

Videoclipurile etichetate „DaFuqBoom” au fost vizionate de peste 2,2 miliarde de ori pe TikTok.

În Malaezia, o profesoară de grădiniță conștiincioasă și-a exprimat îngrijorarea cu privire la consecințele negative ale „Toaletei Skibidi” asupra copiilor mici.

Această serie de videoclipuri animate conține scene violente și imagini neliniștitoare care sunt nepotrivite pentru copiii cu vârsta sub 7 ani. Profesorul recomandă insistent părinților să aibă un rol activ în supravegherea și reglementarea conținutului online al copiilor lor.

Najwa Ayub a observat câteva desene neobișnuite cu personaje din Toaleta Skibidi, făcute de unul dintre elevii ei. Intrigata de aceste desene, ea a decis să investigheze în continuare. Najwa s-a simțit obligată să-și împărtășească gândurile despre importanța supravegherii parentale atunci când vine vorba de conținutul pe care copiii îl consumă, în special pe platforme precum YouTube și TikTok.

Potrivit acesteia, seria de videoclipuri animate are o poveste de neînțeles, promovează violența și are imagini înfiorătoare și grotești, care nu sunt potrivite pentru vizionarea copiilor sub 7 ani.

Ea a adăugat că animația are și muzică de fundal care este modificată în mod intenționat pentru a suprastimula creierul și senzorialul copiilor.

„Aceasta este formula comună folosită pentru a atrage interesul copiilor sub 7 ani de a viziona în mod repetat.”

Mai mult, ea a subliniat că adesea categoria de copii sub 7 ani este văzută ca o piață profitabilă, punând prioritate profitului în detrimentul bunăstării și sănătății mintale, potrivit presei din Asia. Mesajul vigilent al lui Najwa a aprins un discurs semnificativ în rândul internauților. Numeroși participanți au subliniat responsabilitatea esențială a părinților în supravegherea utilizării gadgeturilor de către copiii lor. Unii au împărtășit povești personale, relatând cazuri în care proprii copii au fost expuși la conținut potențial nepotrivit în timp ce urmăreau această serie.

Iată ce mai scrie presa internațională:

„Un videoclip viral pe TikTok, Toaleta Skibidi, conține copii care imită animația. Potrivit psihologilor, aceste animații ar fi cel mai bine să nu fie văzute de copii.[…]Toaleta Skibidi este o animație care prezintă un cap cu ochi bombați ieșind dintr-o toaletă, cu muzică și sunete ciudate.[…]Ferdian Permana, psiholog și TikTok utilizatorul (@katapsychology) a explicat că cei mici sunt susceptibili de a imita lucrurile pe care le văd și le plac. Ferdian a sugerat, de asemenea, că părinții ar trebui să acționeze rapid pentru a-și proteja copiii împotriva conținutului deranjant și ușor de imitat, cum ar fi Toaleta Skibidi”, (Wahyu Kurniawan, Jawa Pos).

,,În ceea ce privește Toaleta Skibidi, chiar dacă serialul web este popular în rândul copiilor, părinții ar trebui să ia măsuri de precauție suplimentare în monitorizarea timpului pe ecran al copiilor lor și a ceea ce vizionează. Toaleta Skibidi este ceva ce nu ar trebui să fie văzut de copii. Copiii văd copiii cum fac. Când vine vorba de toaleta Skibidi, este vorba și de potențiale tulburări la copii și posibile încălcări ale drepturilor de autor." Medium.com

Un fenomen care generează profituri importante

Câștigurile însemnate nu se fac doar pe seama sănătății mintale a copiilor care urmăresc în număr extrordinar de mare, de la vârste fragede, aceste animații pe youtube, generând venituri canalului. Ci în jurul fenomenului a început să se dezvolte o afacere cu jucării și alte obiecte, pe care copiii și le doresc.

Jucăriile, din plastic și poliester, nu au nimic special și îndrăznesc să spun că nici educativ. Au doar caracteristicile serialului animat și un preț piperat pe care părinții îl plătesc pentru a face pe plac copilului, fără să-și dea seama că pe de o parte contribuie la influența negativă pe care personajul o are asupra personalității și sănătății emoționale a copilului, iar pe de altă parte ajută ,,afacerea" să prospere.

La noi se găsesc deja în magazine clasice și pe emag. Iată un exemplu:

jucarie skibi negru b

Jucăriile Skibidi Toilet sunt recomandate pe site copiilor începând cu vârsta de 3 ani! Oare care au fost criteriile care au stat la baza acestei recomandări?! Observ că un părinte a acordat 5 stele, probabil neștiind ce a oferit copilului și fericit că i-a făcut o bucurie.

skibidi 3 ani plus


Scopul acestui articol

Da, știu că fiecare generație a avut influențele sale negative, inclusiv din sfera serialelor de animație. Dar, parcă în prezent copiii noștri cresc cu mult mai multe și mai puternice amenințări de tot felul, comparativ cu generațiile trecute. Este bine să ținem pasul cu ,,nouățile".

Cred că este important ca noi, adulții, să fim cât mai prezenți în viețile copiilor, să comunicăm zilnic, să le arătăm deschidere, să aflăm la timp despre preocupările lor și să îi ghidăm în formarea unor puncte de reper sănătoase, care să le fie de folos pentru toată viața. Face parte din cea mai importantă responsabilitate pe care o avem în viață, aceea de părinte.

Dacă cel mic este fanul acestui serial, ar ajuta mult ca un părinte, fără să facă o criză de nervi, să-i explice cum îl poate afecta acel conținut, să-i vorbească despre scopul financiar din spatele unui astfel de ,,fenomen" (copiii înțeleg foarte bine aceste aspect, să nu-i subestimăm!) și să fie alături de el în găsirea unor alternative cu adevărat interesante, care să-l determine să considere acest gen de animație ,,plictisitor". 

Tehnic vorbind, cel mai simplu mod de a proteja copilul este prin utilizarea controlului parental. Puteți folosi aceste comenzi în aplicații precum TikTok, YouTube Kids sau YouTube obișnuit. Pentru a face un pas mai departe, puteți configura aceste comenzi chiar de la început în Google Play Store sau App Store.

De asemenea, puteți decide cât timp petrec copiii dvs. cu aceste aplicații. Atât TikTok, cât și YouTube au o caracteristică numită ,,modul restricționat" care poate filtra conținutul.

Pentru un plus de siguranță pe TikTok, puteți, de asemenea, să filtrați conținut specific. Prin blocarea anumitor cuvinte legate de conținut, acest tip de conținut nu va apărea pe profilul copilului tău.