M-am revăzut la o cafea, după mult timp, cu Iulia. Este o fostă colaboratoare care mi-a devenit și prietenă acum mai bine de 12 ani, când am intrat amândouă în concediul post natal în aceeași perioadă și am lărgit atunci sfera discuțiilor în zona personală.

Eu mă întorceam de la dentist. Când a auzit, Iulia mi-a spus:

- Nu vrei să știi ce experiență am avut vinerea trecută cu dentiștii. 
- Povestește-mi!, i-am răspuns eu curioasă.

O să redau ce mi-a povestit prietena mea Iulia, cu cuvintele sale:

,,Anei, fiică-mea, i se mișca un molar. S-a mișcat așa vreo 3 săptămâni, fără să cadă și la un moment dat a răsărit celălalt. Am fost convinsă că o să-l împingă și o să pice curând, mai ales că se mai ținea doar într-o mică parte. Dar n-a fost chiar așa. Eram în mașină, în parcare, ne pregăteam să mergem la dansuri, când molarul Anei a început să sângereze puternic. Deși doar atârna, se ținea destul de bine într-o fâșie de gingie. Am tras puțin de el, dar treaba devenise foarte dureroasă și foarte sângeroasă, iar Ana s-a panicat. După ce am clătit sângele, i-am pus acolo o compresă împăturită din trusa medicală și am început să caut pe telefon o clinică unde să mergem să facem extracția. Vorba vine... Era nevoie de un specialist, cu ustensilele potrivite, care să decupeze partea prinsă, fără ca Ana să se sperie mai tare, să sângereze în continuare, sau să o doară. 

Am căutat pe Google maps clinici stomatologice și am început să sun mai întâi la cele de care auzisem cu diverse ocazii.

Primul telefon

Primul răspuns primit a fost și cel mai logic, dacă ar fi să compar cu ce avea să urmeze: Nu avem pedodont până săptămâna viitoare, vă ajutăm atunci o programare?. Mulțumesc, dar nu ne ajută, din păcate noi avem nevoie azi.

Al doilea telefon

Următorul telefon a fost la o clinică dedicată copiilor. Inițial, după ce am povestit în ce situație ne aflăm, am fost ușurată să aflu că ne pot programa într-o oră: Desigur, vă așteptăm. Aveți programarea pentru consultul inițial și conceperea planului de tratament. 

Nu putem face programarea pentru consultul inițial și planul de tratament după ce rezolvăm astăzi cu măseluța de minte buclucașă? Răspunsul a fost NU: Așa este protocolul, înainte de orice, au loc consultație primară și elaborarea unui plan de tratament. Dacă medicul va considera că este necesar și mai este timp, ulterior va face și o extracție.

Doamne, parcă vorbisem degeaba, parcă nu îi explicasem că măseaua de lapte deja fâlfâie. Îmi vine o idee și o întreb: ok, dacă sunt de acord cu acea consultație și planul de tratament, puteți programa din start și extracția, pentru că sigur va fi nevoie și nu vreau să venim până acolo degeaba? Cât ne-ar costa toate?

Vă costă 100 lei consultația primară, 100 lei planul de tratament, extracția 100 lei și 250 de lei taxă de urgență, dacă țineți să fie realizată azi la cererea dumneavoastră, pentru că intră în categoria intervenții speciale. Și 350 de lei anestezia prin inhalosedare cu funny gas. În total 900 lei.

Recunosc că m-am enervat și am renunțat politicos. Când cineva pune problema așa, deși nici măcar nu ai pășit în cabinet, știu din experiență că nu există nicio garanție că lucrurile vor merge cum trebuie la fața locului.

Al treilea telefon

Sun la următoarea clinică. Am noroc din nou, găsim loc liber pentru o programare în două ore: Aveți timp să ajungeți la noi, să vă dăm flyerul, să mergeți la Unirea pentru radiografie și să reveniți.

Ce radiografie? Noi am dori azi o extracție să ieșim din această situație (explic totul din nou). Chiar vrem să facem ulterior o programare pentru o consultație, să vedem ce ar mai fi de făcut. O să mergem și la radiografie, dar vă rugăm să ne ajutați azi cu o extracție. 

Doamna doctor nici nu se uită, fără radiografie. Așa este politica noastră.

Dar cum să facă radiografia copilul, dacă sângerează și o doare?

Îmi pare rău, nu vă pot programa altfel.

Simțeam iar că nu sunt ascultată, înțeleasă, că am de-a face cu oameni-roboți, care aplică mecanic niște sarcini trasate și nu gândesc fiecare situație în parte.

Al patrulea telefon

Epuizasem variantele de clinici cunoscute, ajung pe site-ul uneia de care nu mai auzisem, era la 30 de minute distanță. Am navigat puțin pe site, pozele arătau bine, mi-a plăcut și prezentarea. Sun și nu-mi vine să cred când aud: Desigur, am înțeles despre ce este vorba, vă pot programa într-o oră pentru extracția molarului de lapte, vă costă 150 de lei.

Nu-mi venea să cred. În sfârșit normalitate, pornim cu waze-ul, ajung pe un bulevard cu blocuri înalte și descopăr clinica la parterul unui bloc. Intrarea era pe o scară exterioară din fier. Intrăm direct într-un hol mic, cu patru fotolii, două pe stânga și două pe dreapta, un televizor și în capăt, o recepție cu o domnișoară drăguță. Ana se așează pe un fotoliu cu o mână la falcă, iar eu merg să discut cu domnișoara. Este foarte drăguță și amabilă, mă invită să iau loc, că doamna doctor termină imediat. Îi mulțumesc, mă așez și încep să privesc în jur. O arcadă din hol dă direct în cabinet, nu există uși. Freza se aude continuu. Pe jos, praf și firimituri pe lângă pereți și câteva urme de pași. Nu este clar genul de clinică în care să găsești botoșei și dezinfectant. Apoi intră un domn, cu o geantă mare cu scule. Este în salopetă de lucru, plină de pete de unsoare neagră. Domnișoara de la recepție îi arată spre tavanul fals, fix pe porțiunea de la arcada dintre hol și cabinet. Pune scara, scoate un pătrat din tavan și începe să lucreze la ceva. Un nor mic de praf alb se pierde în aer. Asistenta iese din cabinet și pune o tăviță mică cu ceva ustensile pe biroul recepției. O roagă pe domnișoara drăguță să le ducă ea și să-i aducă n-am înțeles ce, repede. Apoi fuge înapoi în cabinet. Domnișoara ia tăvița cu mâinile goale, dispare într-o încăpere din partea opusă, se întoarce cu alta tăviță, tot cu mâinile goale. O duce la scaunul de lucru, apoi revine la recepție. Toate trecerile au loc pe sub arcada în lucru, pe lângă scara domnului care repară. Mă cuprinde un sentiment puternic de teamă și nesiguranță: unde am adus copilul, dacă nu se respectă regulile de sterilizare și igienizare? Este clar că nu au proceduri și personal suficient. Pe TV rulează știri, eu fixez televizorul cu privirea, dar nu văd nimic, în capul meu e un amalgam de griji și abia fac față impulsului de a pleca. Se fac 20 de minute de când stăm și așteptăm. Mi-e milă și de Ana, unde să o duc să rezolvăm azi?! Freza nu se mai aude. Doar o voce: imediat vă strig. Iese din cabinet un domn la 60 de ani, cu falca puțin umflată. Asistenta apare sub arcadă și-mi face semn cu capul, vă rog! E clar că nu igienizează după fiecare pacient, nu ar fi avut când.

Și în acel moment, Ana a mea zice: gata, mami, a căzut singură! Și ține în palmă măseluța problematică. Doamne, ce ușurare, îmi venea să țopăi de bucurie. Am mulțumit de vreo 4 ori scuzându-ne că nu mai este nevoie de nimic, am luat fata și am plecat. Probabil că am fi plecat oricum în ultimul moment. 

O chestiune simplă, rezolvată cu ceva peripeții, nu? Trebuie neapărat să găsim o clinică de încredere, cu personal care nu tratează mecanic toți pacienții, cu standarde înalte de sterilizare și curățenie, cu medici buni și tarife corecte. Nu mai vreu să fim niciodată forțați de împrejurări să ajungem pe mâinile oricui.

Ai vreo recomandare?".

M-am bucurat că relatarea Iuliei s-a terminat cu această întrebare. Da, chiar am o recomandare!

Și pentru că știu cât de dificil este să găsești o clinică bună din toate punctele de vedere, am să scriu la final și recomandarea mea. Dar nu înainte de a face câteva precizări importante pentru toți părinții:

Urgențele dentare ale copiilor pot fi prevenite, dacă ai o clinică de încredere la care mergi periodic

Importanța de a duce periodic copilul la o clinică stomatologică pentru profilaxie și control este esențială. Problemele netratate în copilărie pot să-i afecteze toată viața de adult. Îngrijirea dinților trebuie să înceapă imediat ce bebelușului îi apar primii dințișori de lapte. Iar primul control stomatologic nu trebuie să întârzie mai mult de vârsta de 2 ani.

Ideal este să alegi o clinică atunci când nu te afli într-o situație limită, cu personal în care ai încredere. Vizitele periodice pot preveni problemele acute și grave. În plus, medicii care cunosc istoricul pacientului și îl țin sub observație pentru o perioadă mai lungă, găsesc soluții mai potrivite și mai eficiente pentru orice provocare.  

Trăim în țara în care doar 17% din oameni ajung într-un cabinet stomatologic în scop preventiv (sursa: INS). După părerea mea, printre motive este și faptul că tot mai greu găsești buni profesioniști, chiar dacă orașul e plin de panouri publicitare care ți-i recomandă pe ,,cei mai buni".

* 80% dintre români au probleme dentare, 71% au cel puțin o carie, iar 40% dintre români au tartru depus pe dinți;
* 50% dintre români nu au călcat în cabinetul stomatologic de ani de zile, iar 9% niciodată în viața lor;
* 64% dintre români spun că principalul motiv pentru care nu merg la dentist îl reprezintă costurile ridicate generate de probleme ignorate și agravate în timp. Apare un cerc vicios, căci una înseamnă din punct de vedere financiar să rezolvi o plombă și alta este să înlocuiești 3 dinți distruși. (Sursa: insp.gov.ro)

Educația adevărată înseamnă și deprinderea unor obiceiuri sănătoase din copilărie, de folos pentru întreaga viață, cum ar fi vizitele periodice la medicul stomatolog. A fost o preocupare pe care am avut-o de când am devenit mamă, gândindu-mă la copilăria mea, din vremuri în care atenția acordată îngrijirii dentare era mult mai slabă ca în prezent, nu existau atâtea accesorii, produse, cabinete și proceduri. Și ceva probleme lăsate nerezolvate atunci mi-au dat de furcă mulți ani la maturitate. De exemplu, adult fiind, am purtat aparat dentar ortodontic aproape 5 ani, adunând toate perioadele.

Obiectivul de a găsi o clinică ,,bună", din toate punctele de vedere, este destul de dificil în prezent, dar nu imposibil.

Clinica pe care eu i-am recomandat-o Iuliei, pentru întreaga familie:

Este clinica Deos Dental, pe care am ales-o pentru mine și familia mea, după îndelungi căutări, din mai multe motive:

- Echipa este formată numai din profesioniști, de la Dr. Felicia Păduraru, cea care deține și coordonează clinica, până la domnișoarele de la recepție, care nu-ți răspund niciodată ,,ca robotul" și fac tot posibilul să te ajute cu programările de care ai nevoie. Toți medicii pe care i-am întâlnit în clinică sunt parcă aleși pe sprânceană, pasionați de meseria lor, comunică foarte bine cu pacientul și sunt empatici. Altfel te simți când îți dai seama că specialistul din fața ta te înțelege și că îi pasă. Medicul meu este Vlad Vasilescu, cel mai bun din câți medici am cunoscut. Îl recomand și celor mai pretențioși pacienți, cu toată încrederea.

felicia deos dental

- Normele de curățenie, igienă și sterilizare sunt respectate în detaliu. Este primul aspect la care sunt atentă atunci când intru în orice clinică medicală. La Deos Dental au protecții pentru încălțăminte, este mereu totul foarte curat, există acces liber la dezinfectant, personalul medical acordă o atenție deosebită igienizării după fiecare pacient în parte, intrumentele sunt sterilizate după proceduri atente și pacientul le poate vedea sigilate, înainte de a începe consultația.

deos sterilizare instrumente

- Tehnologia pe care o folosesc este cea mai modernă și revoluționară aparatură medicală existentă la nivel global. Au posibilitatea de a face radiografie panoramică direct în clinică, dar și: computer tomograf, laser Lite Touch, Laser Dioda, terapia fotodinamică, microscop medical, schanner intraoral(3shape), aparat de ozonoterapie, camera intraorală.

Preferatele mele:
* Camera intraorală pentru consultații. În sfârșit văd și eu care este situația, nu doar în ceea ce mă privește ci și în cazul copilului. Altfel înțelegi lucrurile cu ,,problema" expusă pe ecran.

* Laserul. Atât pentru plombe cât și pentru albirea dentară, despre care am să scriu în viitor. Este altceva să ți se lucreze o obturație cu laserul. În primul rând șansele să nu fie nevoie de anestezie sunt foarte mari. Cu laserul, totul este mai puțin dureros. Simți doar o căldură ușoară și stropi răcoritori de apă.

- Prețurile nu sunt nici mici, nici mari. Sunt prețuri normale pentru o clinică de top. Sunt afișate pe site-ul www.DeosDental.ro. Cel mai important însă este faptul că pacienții nu au ,,surpriza" de a fi taxați în plus, incorect sau pe neașteptate. Se respectă tarifele anunțate și se discută înainte, foarte deschis, fiecare procedură în parte cu pacientul, astfel încât alegerea soluției finale să se facă și în funcție de posibilitățile financiare.

- Intervențiile au loc fără durere. Este foarte important, mai ales pentru copii, să meargă la consultul stomatologic fără teamă. Vizita la dentist trebuie să facă parte din rutină, dacă ne dorim sănătate, nu doar dentară!

Îi puteți urmări și pe Facebook - Deos Dental!

Material scris de Roxana Andreea Rusu