Pentru a putea ajuta cu adevărat un copil la școală, este nevoie de diferențiere de predare, adică mai multe opțiuni de învățare, în funcție de particularitățile fiecărui elev. Pentru acest lucru, este important ca profesorii să-și cunoască elevii, astfel încât să poată aduce fiecăruia experiențe și exerciții care să încurajeze și să sporească învățarea, potrivite situației lui.


De multe ori, în spatele aparențelor unui elev care întârzie, sau care este neatent, există situații familiale delicate, ce determină multe procese inconștiente. Cu atât mai mult cu cât părinții cu probleme așteaptă deseori din partea copiilor lor reușite și consolări pentru propriile eșecuri, intensificând presiunea.

De aceea, la școală sunt importante:

* Sesiuni de discuții libere, copiii au nevoie să fie ascultați. Ele pot fi organizate atât în clasă cât și în aer liber (curtea sau parcul școlii) sau în bibliotecă;

* Disponibilitatea profesorului de a fi contactat de elev cu încredere pentru un sfat/sugestie. Ideal ar fi să existe în școală un spațiu dedicat discuțiilor 1 la 1, dintre profesor/diriginte și elev. De multe ori, din cauza lipsei unui cadru care să stimuleze o bună comunicare, nu se pot rezolva probleme la timp, care ajung să se amplifice afectând grav viața elevului. Elevii trebuie să simtă că pot avea încredere să ceară ajutor adulților atunci când dau de greu sau se află într-o situație dificilă, că sunt ascultați cu răbdare, fără să fie judecați și că pot primi un sfat sau o soluție corectă și obiectivă;

* Poveștile motivaționale, citite la orele de lectură sau la orele de dirigenție. În lipsa timpului la ore dedicate, poveștile motivaționale se pot citi în ultimele 10 minute dintr-o oră obișnuită. Ele oferă practic copiilor posibilitatea de a învăța din experiențele altora.

Cu ajutorul lecturii, elevii au ocazia de a învăța din diverse situații sau de a conștientiza aspecte importante ale vieții. Educația prin lectură este eficientă și plăcută!