Cel mai bine am putut vedea importanța temelor pentru vacanță după ce am comparat vacanța de vară care a urmat după clasa pregătitoare cu vacanța de vară care a urmat după clasa I.
La finalul clasei pregătitoare știa să scrie toate literele și să citească, nu doar datorită primului an de școală ci și activităților pe care le făceam (în joacă) constant cu el acasă, încă de când era la grădiniță.
Astfel, în prima vacanță de vară am urmat recomandarea sistemului și nu a mai lucrat absolut nimic acasă. Fiind practic o pauză de aproape 3 luni de la orice fel de activitate școlară. În următorul an a mers greu partea de scriere, ca și cum a luat-o de la început.
Este un exemplu simplu și în mod similar cred că se întâmplă indiferent de clasa în care este copilul, aproape la fiecare materie, mai ales la partea de scriere (în special la clasele mici), matematică și gramatică. Când lipsește exercițiul constant, copilul uită sau pierde din abilitățile dobândite.
După părerea mea, temele pentru vacanță sunt foarte importante. Dar este necesar ca părinții să aibă o viziune corectă și echilibrată asupra lor.
Copilul meu, care acum are 12 ani, continuă să lucreze în fiecare vacanță zilnic câte 1-2 ore (niciodată mai mult), mai puțin Duminica (o zi liberă din săptămână pe care și-a ales-o singur și pe care o poate schimba ocazional, dacă dorește). Îl las să aleagă dacă vrea să lucreze la algebră, geometrie, aritmetică, gramatică, caligrafie sau să citească din Atlas (cu condiția să mențină un echilibru săptămânal) și știe că îmi poate solicita ajutorul la nevoie. Periodic parcurgem împreună ce a lucrat, discutăm părțile mai dificile și reluăm unde este cazul.
Pentru el înseamnă un timp scurt alocat zilnic dimineața lecțiilor, dar în care este atent și concentrat la ceea ce face. Și ulterior mult timp pentru joacă și relaxare. Lucrul de calitate, puțin și des îl ajută nu doar să-și păstreze proaspete cunoștințele, să nu uite formule, noțiuni de gramatică și metode, dar și să evolueze, să devină mai bun în folosirea lor.
Nu mi-aș sfătui niciodată copilul, pentru binele lui, să petreacă o lună de zile sau o vară întreagă fără să lucreze nimic pentru școală. Cu siguranță de va deconecta de la ritmul școlar iar revenirea va presupune eforturi mai mari.
Dacă nu v-ați format încă o părere despre temele pentru vacanță, iată câteva sugestii care să vă ajute:
* Nu alocați temelor pentru vacanță mult timp zilnic. Un volum prea mare atrage riscul ca ele să se transforme într-o sursă de stres pentru copil, ceea ce nimeni nu își dorește;
* Permiteți copilului să aleagă materia la care dorește să lucreze în ziua respectivă, să seteze alarma ceasului pentru timpul alocat temelor, scurt dar în care va fi foarte atent la ceea ce face și să-și aleagă o zi liberă a săptămânii. Toate acestea înseamnă dezvoltarea capacității de organizare și de autodisciplină;
* Încurajați copilul să caute informații pentru rezolvarea temelor în manuale sau online, să încerce să găsească singur răspunsuri, chiar dacă vă oferiți sprijinul în caz de nevoie. Astfel își va stimula gândirea, va deveni mai independent și își va dezvolta spiritul autodidact;
* Dacă nu știți care ar fi durata potrivită pe care copilul dvs să o aloce zilnic temelor, vă puteți folosi de o formulă americană pentru a calcula: nivelul clasei x 10 (pentru fiecare nivel de clasă):
Clasa a II-a x 10 = 20 minute
Clasa a III-a x 10 = 30 minute
Clasa a IV-a x 10 = 40 minute
Clasa a V-a x 10 = 50 minute
Doar pentru copiii care simt nevoia să lucreze mai mult, timpul poate fi dublat, după o pauză de 10-15 minute;
Chiar dacă pare un timp scurt alocat zilnic temelor, va fi mult mai eficient decât o durată mai lungă, în care copilul ajunge să se simtă plictisit sau depășit de volumul temelor;
* Temele pentru acasă nu trebuie să mai fie asociate cu presiunea din partea părinților. Trebuie să găsim căi prin care să le explicăm celor mici de ce este important să lucreze și în vacanță, astfel încât ei să înțeleagă și să vadă avantajele acestor activități, nu să se simtă constrânși sau obligați. Discuțiile cu copilul într-un spirit relaxat și folosind argumente solide sunt foarte importante;
* Copilul nu trebuie să fie certat în timp ce-și face temele, dacă greșește ceva sau solicită ajutor. În niciun caz jignit. Anxietatea dobândită poate fi asociată cu anumite semnale negative, cum ar fi: tulburările de somn, frici, dureri de burtă sau de cap, regresul, probleme de concentrare și altele;
* Atitudinea părinților trebuie să rămână pozitivă, de încurajare și motivare. Copilului i se poate arăta înțelegere dacă nu dorește să lucreze într-o zi sau i se poate permite o reorganizare a programului;
* Nu faceți niciodată temele în locul copiilor, nu îi veți ajuta cu nimic, din contră (și oricum profesorul își dă seama);
* Nu priviți temele din vacanță doar ca pe o sarcină care trebuie bifată, rolul lor este să mențină un nivel bun de cunoștințe și abilități. Nu lăsați totul de făcut pe ultima sută de metri, astfel încât copilul să nu lucreze deloc timp de două luni și jumătate, iar în ultimele două săptămâni să rezolve toate temele, este în dezavantajul său din toate punctele de vedere;
* Este foarte important de reținut faptul că vacanța înseamnă mai mult timp alocat relaxării, distracției, activităților în familie. Acestea nu trebuie să fie niciodată eclipsate de teme. Un volum mare zilnic de teme școlare în vacanță nu înseamnă creșterea performanțelor școlare.