Realizatoarea de programe radio Camelia Stănescu și-a lansat volumul de debut scriitoricesc ,,Iluzia Autoexilului” la Editura Integral, iar evenimentul a avut loc Duminică, 21 aprilie, la Muzeul Național al Țăranului Român.
Despre cum i-a venit ideea de a scrie această carte și drumul până la concretizarea sa, Camelia Stănescu povestește cu emoție:
,,Acum fix 7 ani, am pus pe hârtie gânduri despre ea. Le-am tradus în franceză şi într-un mic bistro parizian din Montmartre i le-am citit Simonei Few. Prietenei mele i s-a părut că ce-am scris despre mine la 23 de ani, adică despre Domnişoara în bleu are potenţial. Atunci mi-a venit mie ideea să imaginez un roman în care să privilegiez acest dialog al vârstelor. Aşa s-a născut ILUZIA AUTOEXILULUI. În loc să scriu o carte, mi-ar fi fost mai uşor, s-o povestesc la microfon, i-am mărturisit editorului Costel Postolache şi el mi-a răspuns: Păi asta-i ideea! Vă fi o carte inteligentă. Un smartbook. În paralel cu lectura cărții, folosind smartphone-ul și o aplicație gratuită de scanare a codurilor QR, cititorul poate vedea – pe telefon sau pe un smartTV – materiale audio/video inedite, care amplifică exponențial conținutul lucrării.
Mie mi s-a părut că visez. Aşa minune credeam că e posibilă doar în poveştile mele cele mai frumoase. Vreţi să aflaţi cum se simte un autor care îi încredinţează Directorului prestigiosului Grup Editorial INTEGRAL un manuscris? Magicianul Costel Postolache îi întinde o mână şi din acel, moment el, mai ales dacă e un amărât de debutant ca mine, are sentimental că orice miracol e posibil. În zilele următoare, manuscrisul întră în Uzina de Vise Integral unde se transfigurează, incredibil dar adevărat, într-o carte însufleţită. Nu-mi vine să cred cu câtă dezinvoltură personajele mele au ajuns să se plimbe în voie prin fabuloasele coduri QR, marca Integral.", a povestit autoarea Camelia Stănescu.
Despre carte, Costel Postolache, Directorul grupului editorial INTEGRAL a acordat un interviu postului Radio România Actualități. Interviul a fost difuzat în cadrul emisiunii Matinalii de weekend, de duminică 21 aprilie 2024.
Mihaela Helmis: Camelia Stănescu nu se dezminte şi nu se dezice. Cred, cumva, că în ADN-ul fiecărui radiofonist este o pasiune, o urgenţă a cuvântului simplu, care trece dincolo. Atunci când scrie roman, ca în cazul de faţă, se mai întâmplă ceva: rigoarea de a găsi nuanţele pentru a spune tot, cred că se adaugă unui anumit fel de a vedea lumea. Dar, sunt sigură, domnule Postolache, că această carte e mult mai mult decât atât.
Costel Postolache: Da, Iluzia autoexilului este o punte, cum unii, poate, se aşteptau, dar, în niciun caz, la nivelul ăsta. E legătura vie între ceea ce Camelia a făcut o viaţă, adică Radio, şi o carte în sensul cel mai propriu al cuvântului. Cartea este un roman, dar şi de data asta trebuie să facem un amendament. Este mult mai mult decât atât. Nu este doar o poveste hibridă care foloseşte tehnici de comperaj de Radio, le transpune într-o formă mai neobişnuită. Pentru că în carte apar multe personaje din Radio, unele mai vizibile, altele deghizate sub multe măşti, e o carte cu accesorii tehnice de Radio şi de tehnică contemporană. La sfârşitul poveştii Camelia a inserat un capitol de Povestea Poveştii, în care, prin douăsprezece QR-uri, rememorează personaje din carte, pe unele le descifrează, pe altele le încifrează, conexiuni din viaţa ei ca om de Radio. Aici se cuvine să mulţumesc Societăţii Române de Radiodifuziune care mi-a dat acordul de a reproduce câteva pagini de arhivă istorice, din noaptea de 24 decembrie 1989, şi câteva înregistrări remarcabile, care completează această carte, care este şi roman şi dincolo de roman.
Mihaela Helmis: Într-o tehnică acum destul de la modă, este un fel de reconstituire, dar cu emoţie, dacă pot spune aşa, şi folosind atâtea dintre mediile prin care comunicăm: fie că e vorba de cuvântul scris, de cel auzit, de literatură, de imagine, pe toate pe care aţi ţinut să le puneţi împreună în această poveste a noastră, plasată într-o, pot spune, fizică cuantică la îndemâna oricui. Cu acest du-te vino pe care-l face Camelia cu personajele sale, cred că suntem într-o altfel de organizare a lumii.
Costel Postolache: Da. Într-o lume în care acum e foarte la modă conceptul non-binar, ei bine, această carte are într-adevăr o mulţime de stări intermediare între alb şi negru, are diverse nuanţe de gri şi de alb, are şi tente care pot fi asimilate astfel încât nimic nu să nu fie limpede, nimic sa nu fie explicit. Totul e sugerat şi lăsat la îndemâna cititorului mai avizat sau mai puţin avizat. Un cititor care nu e familiarizat cu lumea Radioului, cu lumea Media, poate lua doar o poveste de dragoste, într-o altă poveste de dragoste, într-o poveste despre libertate, despre exil, despre curajul de a fi aici şi acolo, de a pleca sau de a rămâne. Dar toate astea nu sunt bătute-n cuie, ci doar prezentate într-o mişcare care lasă loc la foarte multe interpretări, iar, apropo de tehnică, da, rămâne un roman scris într-o tehnică foarte contemporană. Am putea spune că este un roman postmodernist. Are o mulţime de elemente de textualitate şi intertextualitate, ceea ce impune o structură bine construită şi presupune o gestaţie lungă. E o carte la care Camelia a lucrat șapte ani de zile.
Mihaela Helmis: Şapte ani de zile, da, şi, încă n-am precizat, este cartea sa de debut. Cu atât mai impresionantă această premieră.
Costel Postolache: Este, cu siguranţă şi debutul la o vârstă la care alţi autori strâng roadele unei cariere literare, Camelia debutează într-un mod strălucit. Pentru noi, Editura Integral e o surpriză şi o plăcere să avem în decurs de o lună două debutante, una de 77 de ani, alta de 80, ambele venite cu lucrări de foarte puternică forţă literară. Nu e vorba de memorii gen am trăit, am făcut. Este vorba de recrearea unei vieţi, a unor drumuri care se întrepătrund cu ale altor persoane, toate astea într-un context literar de foarte solidă calitate.
Mihaela Helmis: Într-un fel, o operaţie pe memorie deschisă, ca să nu spun pe creier deschis, şi fără anestezie. Pentru că, aşa cum se spune despre carte şi despre Teatru Radiofonic şi despre Radio, îţi lasă imaginaţia liberă. Aşa se întâmplă, iată, transferând cumva toate acestea şi adăugându-le ca valenţe, în această carte complexă.
Costel Postolache: Prin poveste, prin întrepătrunderea de destine, prin întrepătrunderea dintre ficţiune şi realitate, ne sunt prezentate persoane care aproape pot fi identificate. Unele dintre ele sunt capcane. Identificări false. Cum e de exemplu personajul Florian, care nu e Florian Pittiş, cum se aşteaptă toată lumea, dar şi Florian Pittiş e în carte, precum și Dan Ursuleanu, Sofia Şincan şi multe, multe alte personaje ale cărţii. Sunt fie deghizate după poveşti şi măşti în poveste, fie prezente atunci când Camelia, surprinzător, îşi face un fel de critică a cărţii, în capitolul final, în care descrie drumul pe care l-a parcurs în cei șapte ani în care a scris, a rescris, a luat act, a modificat, a preluat sugestii ale colegilor. Astfel încât, într-o bună măsură, această carte nu e doar a ei, este o carte colectivă a celor care au făcut Radio, a celor de la Programul 3, care sunt foarte legaţi între ei. Mihaela Helmis: Mulţumim frumos Editurii Integral şi drum bun cărţii în lume.
INTERVIU: Mihaela Helmis în dialog cu Costel Postolache, directorul editurii Integral, despre cartea ,,Iluzia exilului", de Camelia Stănescu
- Detalii
- educatieprinlectura.ro
- Cărți