Temele pe care bullyingul se poate desfășura țin de cele mai multe ori de aspecte pe care victima nu le poate schimba sau controla. Cum ar fi naționalitatea, religia, modul în care arată fizic, de exemplu greutatea, înălțimea, purtarea ochelarilor sau poate un handicap vizibil.
Dar pot exista și motive ce țin de dezvoltarea fiziologică normală, cum ar fi, în cazul fetelor – perioada menstruației.
Acneea este de asemenea o problemă specifică vârstei, care afectează deopotrivă fete și băieți. Este vizibilă de la primul contact vizual, iar impactul psihologic este pe măsură și există oricum, chiar și în lipsa unor agresiuni de tip bullying. Cu alte cuvinte, copilul care se confruntă cu o acnee puternică este oricum complexat, suferă de o scădere a încrederii și stimei de sine, evită discuțiile și contactul vizual cu colegii.
Toate acestea afectează felul în care se simte la școală, în care socializează cu cei de vârsta lui, modul de concentrare și în final, eficiența învățării.
Procentul adolescenților care se confruntă cu o acnee vizibilă și nu sunt jigniți sau nu fac obiectul glumelor colegilor este destul de scăzut. Majoritatea se confruntă cel puțin o dată cu atitudini de tip bullying, care pe fondul situației descrise mai sus produc adevărate traume pe termen lung. Consecințele apar în sfera echilibrului emoțional, relațiilor sociale și mai târziu a relațiilor profesionale.
Acneea poate fi o temă extraordinară pentru orele de Dirigenție. Profesorul le poate oferi elevilor acces la informații medicale, pentru ca aceștia să înțeleagă o parte dintre cauzele acneei,informații despre soluții de îngrijire sau mici trucuri care să îi ajute să-și îmbunătățească aspectul pielii.
Se poate discuta liber despre cum se simte cu adevărat un copil cu acnee (întrebând pentru început un elev la întâmplare, care nu se confruntă cu această problemă, cum crede el că se simte), pentru ca toți cei din clasă să audă și să înțeleagă. Răspunsurile pot fi comparate.
În acest fel empatia este încurajată și dezvoltată. La oră poate fi invitat un medic dermatolog sau endocrinolog, o cosmeticiană sau un psiholog, iar subiectul poate fi dezbătut într-un mod foarte interesant, împreună cu elevii.
În mod similar se pot aborda și alte teme asociate cu bullyingul.
Tema acneei pentru o oră de dirigenție poate părea neimportantă, dar ea face parte din viața reală și atinge probleme pe care copiii le înfruntă zilnic și care îi afectează puternic din punct de vedere emoțional. Subiectul problemelor generate de acnee este cu atât mai important cu cât în prezent elevii au acces la rețelele sociale și la alte mijloace prin care sunt promovate imagini false și standarde absurde de frumusețe, cu ajutorul filtrelor și aplicațiilor care modifică aspectul feței și al corpului, depășind chiar limitele considerate „perfecte” și ducând lucrurile spre absurd.
În paralel cu acest fenomen, prin intermediul mass-mediei sunt promovate pseudo-vedete care recurg la tot felul de metode artificiale cum ar fi: extensii de păr, gene false, unghii false, operații estetice, diverse intervenții mai mult sau mai puțin invazive. Copiii cresc înconjurați de aceste influențe, ei sunt un aluat modelabil, au personalități în dezvoltare, iar punctele de reper sănătoase sunt esențiale pentru a căpăta viziuni corecte asupra realității.
Copiii au nevoie de modele. Din fericire, cele mai apropiate persoane care pot fi modele extraordinare pentru copii sunt chiar părinții, bunicii și profesorii. Părerile exprimate de adulți în prezența copiilor, atitudinea sănătoasă și promovarea unei viziuni echilibrate, relaxate și deschise asupra problemelor ce pot apărea în viața acestora, alături de orientarea către găsirea unor soluții, pot face diferența.
Acolo unde nu există în familie un accent pus pe dezvoltarea personală a copilului într-un mod cât mai echilibrat și benefic pentru el, școala devine un punct de sprijin critic pentru evoluția viitorului adult.
(Va urma)
CUM COMBAT BULLYINGUL (3) - Temele pe care bullyingul se poate desfășura și cum pot fi acestea abordate de adulți în prezența copiilor
- Detalii
- educatieprinlectura.ro
- Cărți