În cadrul unei activități educative, sub coordonarea doamnei Prof. Luca Emilia, elevii de la Liceul Tehnologic "Ion Mincu" din Tulcea au realizat un chestionar, ca urmare a tuturor activităților desfășurate în luna februarie, printre care : "Ziua Cititului Împreună" și "Ziua Națională a Lecturii".

Scopul chestionar a fost de a afla câți dintre adulții de astăzi mai citesc. Acesta a fost postat pe data de 20 februarie și interpretat deja, cu datele obținute până pe 3 martie!


Analiza rezultatelor obținute prin aplicarea chestionarului de identificare a situației privind locul pe care îl ocupă lectura în viața adulților


Scopul chestionarului analizat în raportul de față a fost acela de a identifica situația actuală, privind locul pe care îl ocupă lectura în viața adulților, atunci când aceasta nu mai este una impusă de programele școlare, când activitățile zilnice, serviciul sau familia ocupă cea mai mare parte a timpului.

Chestionarul a fost format din 9 întrebări ce vizau direct lectura și 2 întrebări ce ofereau informații despre nivelul studiilor și vârsta respondenților.

Acesta a fost postat pe grupurile de watsapp folosite pentru informare de către elevii de seral ai Liceului Tehnologic ”Ion Mincu” și pe grupurile publice de socializare la care se presupune că au acces, în general, adulții. A fost postat pe data de 20 februarie 2023 și a fost activ până pe data de 3 martie 2023.

În cele 12 zile în care a fost activ s-au primit 208 răspunsuri.

chestionar 1

Acesta nu s-a dorit a fi o cerecetare, ci un mic studiu realizat de seraliști împreună cu profesorii liceului pentru a răspunde unei provocări ce a venit sub forma unei întrebări adresată elevilor de Ziua Națională a Lecturii, ” Ce ați mai citit în ultima perioadă?”

În continuare vom reda analiza rezultatelor obținute cu ajutorul aplicației Google Forms.

Chestionarul începe cu 2 întrebări de identificare a respondenților care preferă lectura în timpul liber.

În felul acesta 91,8% dintre persoanele chestionate au considerat că acestă activitate este una plăcută, îmbucurător este că nicio persoană nu a considerat această activitate, neplăcută. Așa cum era de așteptat, rivalii unei cărți bune sunt internetul și televiziunea, deoarece la întrebarea: Cum vă petreceți timpul liber? 76,5% dintre respondenți au ales aceste variante, iar 39,4 % au ales lectura.

chestionar 2

Întrebarea, Din ce considerente citiți? a vrut să releve faptul că, și adulții, la rândul lor, pot fi constrânși de anumite situații pentru a citi, astfel cei care urmează o formă de învățământ, nu vor citi din plăcere sau curiozitate, ci dintr-un interes imediat, așa cum a reieșit în 33,7% din cazuri. Răspunsurile au evidențiat ideea că adulții caută răspunsuri în cărți la întrebările ce-i macină în proporție de 30, 3% și citesc din plăcere, doar 46,2%. Îngrijorător este faptul că acest lucru se întâmplă destul de rar.

chestionar 3

chestionar 4

Următoarele 3 intrebări au fost formulate pentru a observa ce tip de lectură îi atrage pe respondenți și de unde se inspiră în alegerea cărții citite. Așa cum se observă, proza este în topul preferințelor, dar majoritatea au precizat că nu optează pentru un anumit gen literar și citesc ceea ce le este recomandat de prieteni sau cunoscuți.

chestionar 5

În întrebările 7 si 8, Ce carte va plăcut cel mai mult? și Care e ultima carte citită? se remarcă o diversitate a răspunsurilor, foarte puține titluri s-au repetat. Cărțile citite diferă atât prin tematica abordată, cât și prin genul literar, ceea ce dovedește încă o dată varietatea preferințelor culturale. Acest lucru a dus la imposibilitatea de a realiza un top preferențial, dar se pot distinge în răspunsurile primite titlurile numeroaselor cărți romantice, de dragoste, motivaționale, literatură școlară, religioasă și istorică.

chestionar 6chestionar 7

Întrebarea finală a făcut referire la vârstă, fiind și punctul de plecare al acestui chestionar. Elevii și studenții citesc, de cele mai multe ori, îndemnați de profesori, urmărind programele școlare, dar odată intrați în tumultul vieții, când lectura nu mai este obligatorie, își găsește cu greu loc în viața tuturor adulților.

chestionar 8

Concluzii:

Perioada adultă este perioada cea mai solicitantă din viața unei persoane, este caracterizată de activitate profesională intensă, relaţii sociale şi de muncă în expansiune, precum şi de extinderea responsabilităţilor privind viaţa de familie, în acest context lectura pare că nu își mai găsește locul meritat, însă ea rămâne, în continuare, cel mai puternic și eficient mod de a ne educa, de a învăța și de a descoperi pe o parte, autorul și opera sa, iar pe cealalta parte, pe tine ca om.

Lectura din plăcere a fost mereu o activitate puțin răspândită, însă o carte este cea care te îndeamnă la bine, la bucurie, te face să râzi sau să plângi. O carte trimite la alte cărți și toate formează baza trainică a culturii noastre care nu poate fi dezvoltată mai frumos decât prin lectură.

Dragostea pentru carte deschide poarta spre aventură, spre lucruri inedite și spre o multitudine de abilități lingvistice importante, contribuind la dezvoltarea vorbirii și la îmbogățirea vocabularului.

În altă ordine de idei, așa cum preciza faimosul scriitor George R.R. Martin - Un cititor trăieşte o mie de vieţi înainte de a muri. Cel care nu citeşte, trăieşte o singură viaţă.

Studiu realizat sub coordonarea doamnei Prof. Luca Emilia 
Liceul Tehnologic ”Ion Mincu” Tulcea