Foto: Lucru în echipă în cadrul atelierului
În perioada 4-7 septembrie 2024, s-a desfășurat la București al 4-lea Congres European al FIPF (Federația Internațională a Profesorilor de limba franceză). Deviza acestui eveniment francofon a fost « Ensemble en français ! Réfléchir, échanger, agir sur le monde d’aujourd’hui et de demain » (ro. Împreună în franceză ! A reflecta, a discuta, a acționa asupra lumii de astăzi și de mâine).
Congresul a avut ca scop să ofere un spațiu de reflecție în jurul învățământului în limba franceză, favorizând astfel inovația, colaborarea și angajamentul cultural al participanților în regiunea Europei Centrale și Orientale, dar și în lume – deși s-a numit Congres European, au participat profesori și de pe alte continente, în total un număr de 800 de participanți.
Acest Congres a fost un Forum de practici inovatoare, ale cărui axe tematice au trasat perimetrul inovării în sfera de preda-învățare a limbii franceze (axa tematică 1 – Le français et le plurilinguisme, axa tematică 2 – Diversité culturelle de la francophonie, axa tematică 3 – Apprendre et enseigner à l’ère du numérique, axa tematică 4 – Développement professionnel, axa tematică 5 – Langue française et société). Programul a fost structurat în conferințe susținute de somități francofone, ateliere pedagogice și prezentări susținute de profesori de limba franceză din întreaga lume. Interesante au fost și standurile editurilor de cărți, dar și prezentarea ofertei de către diferitele organizații francofone.
Prima zi a fost consacrată tinerilor profesori, care au fost îndrumați sub tematica mentoratului asociativ de doamna președinte a FIPF, Cynthia Eid. Programul a continuat cu atelierul « Les insécurités professionnelles des enseignants débutants de FLE : comment les gérer et les transformer en leviers d’apprentissage ? », destinat tinerilor profesori și susținut de doamna prof. univ. dr. habil. Monica Vlad (profesoara mea de Lingvistică și Didactică franceză, la licență și la master, la Universitatea ,,Ovidius’’ Constanța) împreună cu doamna prof. drd. Janetta Bărăitaru.
Împreună cu doamna prof. univ. dr. habil. Monica Vlad, Universitatea ,,Ovidius’’, Constanța
Ziua s-a încheiat cu deschiderea oficială a Congresului, începând cu ora 17, unde somitățile francofone au susținut alocuțiuni (reamintesc pe doamna Cynthia Eid, președinte FIPF ; doamna Rennie Yotova, directoare BRECO, profesoară de literatură franceză la Universitatea St-Clément d’Ohrid din Sofia, Bulgaria, traducătoare ; domnul Giedo Custers, președinte al Comisiei Europei Centrale și Orientale ; domnul Sorin Cîmpeanu, președinte AUF – Agenția Universitară a Francofoniei ; doamna prof. Irina Cosovanu, președinte ARPF – Asociația Română a Profesorilor de Franceză).
Deschiderea oficială a Congresului
Ziua de 5 septembrie s-a deschis cu o conferință plenară a Președintelui axei tematice 1 – domnul prof. Michel Candalier, cu tema « Quels liens entre le français et le plurilinguisme? Une déclinaison des possibles ».
Domnul prof. Michel Candalier, profesor universitar și autor de cărți pe tema plurilingvismului
Apoi, au urmat atelierele și prezentările paralele. La finalul zilei, a avut loc un moment cultural, susținut de echipa Francophonia – centru de formare pentru profesorii de limba franceză, cu sediul în Nisa.
Vineri, 6 septembrie, am asistat la conferința plenară a doamnei prof. Rennie Yotova, președinte a axei tematice 3 - « Apprendre et enseigner la langue française à l’ère du numérique : l’action de l’Organisation Internationale de la Francophonie ».
Tot în aceeași zi am susținut prezentarea cu titlul « La chanson en classe de FLE, un outil pédagogique innovant », care se înscrie în axa tematică 2 – Diversité culturelle de la francophonie.
În cadrul prezentării, am scos în relief beneficiile cântecului la ora de limba franceză, am arătat cum pot fi elevii atrași prin muzică, am prezentat în ce moment al lecției putem folosi cântecul, am exemplificat site-uri reprezentative, ce folosesc cântecul francofon ca metodă didactică.
La final, a urmat o scurtă dezbatere cu publicul asistent – moderator – Georgia Despoini.
Prezentarea mea cu titlul « La chanson en classe de FLE : un outil pédagogique innovant »
Am încheiat ziua cu participarea la Conferința « Comment sensibiliser les élèves à la francophonie », a domnului prof. univ. dr. Benjamin Boutin, președinte onorific al organizației Francophonia sans fronitères și autor al cărții « A la découverte de la Francophonie ».
Ultima zi a fost deschisă de conferința « La langue française au cœur des enjeux sociétaux modernes » a doamnei președinte FIPF Cynthia Eid. După o zi plină de prezentări și ateliere, a avut loc ceremonia de închidere cu concluziile celor 5 axe tematice dar și un concert cu muzică francofonă.
Doamna președinte FIPF, Cynthia Eid
În pauzele dintre ateliere, am vizitat standurile marilor edituri (CLE International, Hachette FLE, Didier, Samir Editeurs, Centrul de Carte Străină STIKA), am interacționat cu reprezentanți ai OIF, ARPF, Institutul Francez din România, TV5Monde, rfi, Québec ville études.
Standul Institutului Francez din România
Prezentare de carte – CLE International
Standul ARPF
Emmanuel Samson, responsabil CREFECO și director adjunct al BRECO, pe care l-am întâlnit și la Forumul regional al profesorilor de limba franceză din Europa Centrală și Orientală, în august 2022, în Sofia, Bulgaria.
Vreau să mulțumesc pe această cale OIF și FIPF pentru bursa care mi-a fost oferită ca să particip la acest Congres și pentru cazarea la Maison de la Francophonie, recent inaugurată în capitala României.
Maison de la Francophonie, locul de cazare în timpul Congresului
Congresul mi-a oferit modalități inovatoare în predarea limbii franceze, limbă care are o deschidere largă în lume. La Congres, am transmis participanților salutul colegilor din ARPF Călărași.
Fotografie de grup, 7 septembrie 2024
Material realizat de Prof. Iordache Anda-Diana
Școala gimnazială ,,Mircea Vodă’’, Călărași
Congresul European al FIPF de la București, forum inovator pentru profesorii de limba franceză
- Detalii
- Prof. Iordache Anda-Diana
- Activități