Noi suntem Steluțe Strălucitoare cu Alina și Lelia, Alina Nicoleta Ciobanu și Lelia Elena Buric, două educatoare ce într-o zi, după pandemie, și-au spus că vor fi Reggio Emilia și de atunci nu s-au mai oprit. Ne inspirăm zilnic din abordarea Reggio Emilia și încercăm să le aducem copiilor provocări care să-i determine să devină mari exploratori și grozavi inventatori, când vor fi MARI.

Poate vă întrebați ce este Reggio Emilia? 

Abordarea Reggio Emilia este o abordare a educației timpurii care așază copilul în centrul învățării, îi facilitează în mod natural curiozitatea și dorința de a învăța. Aceasta pune accentul pe proiecte, lucrări realizate strict de copil, permițându-le astfel să-și ghideze propria învățare.

Abordarea Reggio Emilia a fost propusă de Loris Malaguzzi, după al II-lea Război Mondial, chiar în Reggio Emilia, un oraș din nordul Italiei de unde și-a luat și numele. Loris Malaguzzi credea în potențialul copilului de a-și coordona propria învățare, de a-și comunica ideile, impresiile, de a conștientiza faptul că eșecul de astăzi e reușita de mâine.

Suntem două educatoare unite de același vis, Alina Nicoleta Ciobanu și Lelia Elena Buric, îndrăgostite de lectură, de educația cu inspirație Reggio Emilia și reprezentăm o grupă de copii, Steluțe Strălucitoare, dintr-o grădiniță de stat, Grădinița Nr.149, sector 4, București, coordonată de prof. Elena Cristina Radu. Suntem singura grupă dintr-o grădiniță de stat din București la momentul actual care implementează abordarea educațională Reggio Emilia.

Filosofia Reggio Emilia se bazează pe comunitate, pe conexiunea copilului cu părintele și cadrul didactic și pe implicarea acestora în procesul educativ, adaptat nevoilor fiecărui copil în parte. Punctul de vedere al unui copil este respectat și acesta este permanent încurajat, îndrumat să-și urmeze propriul drum educational.

În inima abordării Reggio Emilia este imaginea puternică pe care o au adulții despre copii. De la imaginea copilului pornește învățarea. Astfel, fiecare copil este văzut ca fiind puternic, încrezător, curios, inteligent, competent. Oferirea libertății de a-și proiecta propriile jocuri și explorări promovează independența și gândirea inovatoare a copiilor.

În abordarea Reggio Emilia, mediul educațional este considerat al treilea profesor, fiind o reflectare a imaginii copilului. Spațiile sunt deschise, primitoare, cu mobilier natural, materiale din viața reală, oglinzi, ferestre, iluminare naturală, toate acordând o notă familială. Materialele didactice utilizate sunt predominant din natură, astfel încât să stimuleze curiozitatea și creativitatea copilului. Diversitatea materialelor puse la dispoziția copiilor impresionează, acestea fiind așezate la nivelul optim pentru a putea fi utilizate ușor.

Încercăm să folosim cât mai puțin plastic și să căutăm în schimb să transformăm ,,gunoiul’’ în comori și să creăm spații de învățare bogate în resurse pentru copii. Folosirea pieselor libere conduc către o învățare atentă, deschisă și în același timp concentrată, activă care continuă să adapteze vremurile moderne copiilor noștri.

Copiii au posibilitatea de a-și construi cunoștințele prin experiențele trăite zi cu zi, dezvoltând teorii, negocieri, cooperări, având dreptul de a face parte dintr-o comunitate școlară care îi respectă ca persoane competente, ca parteneri în procesul de învățare. Astfel, copilul învață prin interacțiunea cu ceilalți (părinți, colegi, profesor, întreg personalul unității de învățământ cu care intră în contact) într-un spațiu, mediu prietenos, punând accent pe proces și nu pe produs, învățarea prin descoperire devenind modalitatea de bază, importantă în formarea și dezvoltarea personalității copilului.

Ce este important și benefic în abordarea Reggio?

Faptul că fiecare copil poate să deprindă plăcerea de a învăța, descoperi și experimenta, astfel copilul este pregătit să facă față provocărilor societății, schimbărilor din viața muncii, reușind să se adapteze în orice context în care se va afla.

Copilul este autorul procesului, el ia parte la propria învățare dezvoltându-și creativitatea, imaginația și formându-și abilități și aptitudini pentru viața de adult.

Pentru copil este important să i se ofere libertatea de acțiune, astfel încât el să-și proiecteze jocurile, experiențele ce urmează să le desfășoare în parteneriat cu ceilalți copii curioși.

Material realizat de:
Prof. Alina Nicoleta CIOBANU
Prof. Lelia Elena BURIC